Twee kanten van stress en angst bij paardrijden

 

 

Stress heeft een enorm negatief imago. Eigenlijk is stress niets anders dan een fysieke en psychologische reactie op een situatie die om actie vraagt. Hoe je met deze reactie omgaat kan je welzijn bevorderen of gezondheid ondermijnen. Een gebeurtenis zoals bijvoorbeeld een dressuurproef rijden kan zowel een gezonde spanning (flow) en (faal)angst oproepen. Het gaat erom hoe jij de stressreactie waarneemt, dit bepaalt of je het gevoel krijgt dat je de volgende keer de situatie aan kan.

 

 

   

 

Stress als helper

Gezonde stress kan je weerbaarder en veerkrachtiger maken voor uitdagingen tijdens paardrijden. Het draagt bij aan een gevoel van welzijn. Je paard springt opzij en je voelt je hart in je keel. In plaats van te verlammen los je de situatie op met lachen en doorgaan met draven. Deze ervaring geeft je zelfvertrouwen, je bent in staat een oplossing te vinden voor onaangename situaties.

 

Ongezonde stress

Continue stress is schadelijk voor je gezondheid. Je lichaam heeft het nodig om te herstellen en zichzelf te repareren nadat de dreiging voorbij is. Al die hormonen en proteïnen van de stressreactie worden letterlijk opgeruimd. Laten we bijvoorbeeld de heftig stressreactie nemen na een val. Je lichaam reageert op een serieus gevaar en produceert o.a. cortisol zodat je kan hyperfocussen op de gebeurtenis (negatieve gedachten!). Pas bij het besef dat het gevaar voorbij is kan je lichaam weer in balans komen. Helaas kun je door voortdurend denken aan de val je stresssysteem constant ‘aan’ zetten en in een negatieve spiraal terecht komen.

 

Vastgebonden in angst

Niet de actuele veroorzaker van je angst is de reden dat we (te) lang in de stressreactie blijven hangen. Het gaat over gebrek aan herstel, het niet afronden van de natuurlijke stresscyclus bij een angstreactie. Na een tijdje reageer je niet eens meer op de uitdagingen tijdens paardrijden. Op die manier geef je de regie uit handen, wakker je stress en onzekerheid bij je paard aan. En dat veroorzaakt weer (terechte) angst voor controle verlies.

 

Overbelasting door stress signaleren

 

Leer je gezondheid te beschermen en denk erover na hoe jij met je angst en stress bij paardrijden omgaat. Herken de signalen van je lichaam zoals onvermogen om te ontspannen, slaapproblemen, vaker ziek zijn en/of hoofdpijn etc. Verzin je uitvluchten om maar niet te gaan rijden, kost zelfs opzadelen te veel energie? Verstop je niet voor bovenstaande signalen en grijp tijdig in door voldoende rust en ontspanning in je leven in te bouwen.  Zoek hulp als je er zelf niet uitkomt, andere bevriende ruiters, je instructeur of hippische therapie kunnen je daar vast bij helpen.

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Volg mij

 

 

ONTVANG HET GRATIS E-BOOK : 

 

"Vertrouwen opbouwen na een val van je paard"

 

SCHRIJF JE HIERONDER IN en WORDT LID VAN DE COMMUNITY

 

 

 

Schrijf je in bij Vrij Paardrijden Hippisch Therapeut

* indicates required