Wat te doen met hardnekkige angstgedachten tijdens paardrijden?

 

 

Een traumatische situatie zoals van je paard vallen of geen controle hebben tijdens het rijden blijft eindeloos in je gedachten hangen. De angst en stress overheersen het plezier van paardrijden. Je gaat piekeren en allerlei doem scenario's verzinnen. Niets lijkt te helpen en ruiters geven soms zelfs het paardrijden op. Het mechanisme dat we blijven hangen in negatieve emoties en gedachten is wetenschappelijk onderzocht. Als je hieraan wil werken is de aandacht voor het negatieve om te schakelen naar fijne gevoelens.

 

 

 

Winst en verlies gedachten

Falen blijft zoveel langer in onze gedachten hangen dan succes. Waarom is het toch zo moeilijk om uit de negatieve spiraal te komen? De Amerikaanse psycholoog Alison Ledgerwood (mei 2013) heeft onderzoek hiernaar gedaan. We focussen onze gedachten op het behalen van winst of verlies. Winst is in dit geval iets wat we leuk vinden en verlies zijn de minder leuke dingen. Ze heeft een experiment gedaan om te kijken of mensen kunnen schakelen tussen positief en negatief denken.  De uitkomst was dat als mensen eenmaal een focus hebben op verlies (glas half leeg) er een "verliesschema" wordt geactiveerd dat het moeilijker maakt om uit verliesgedachten/gevoelens te komen.  Toch is het mogelijk om onze geest te trainen en te zien dat het halflege glas letterlijk voller is dan we dachten.

 

Wat gebeurd er bij een negatieve gebeurtenis zoals een val van je paard

Nu je weet dat de focus op verlies (het is niet leuk) komt te liggen als je bijvoorbeeld van je paard valt, kun je verklaren waarom die angstgedachten zo lang blijven hangen. Er is echter nog een ander systeem dat ervoor zorgt dat je bang blijft na een stressvolle gebeurtenis. Dit is je onbewuste stressreactie op bedreigende situaties, deze situatie wordt onmiddellijk in je emotionele geheugen opgeslagen zodat je dit gevaar in de toekomst kunt vermijden. Het emotionele geheugen kan beïnvloed worden doordat eenzelfde situatie niet meer bedreigend is, de angstreactie dooft uit. Onze paarden kun je bijvoorbeeld door schriktraining laten wennen aan enge dingen. Wij mensen hebben de pech dat we kunnen nadenken over wat er is gebeurd en ook nog eens een "verliesschema" in onze hersenen activeren. Je stress systeem kan geen onderscheid maken tussen een echte gebeurtenis of gedachten daarover. Elke keer als je op je paard stapt moet je dus opboksen tegen de stress reactie die in je emotionele geheugen is opgeslagen en hardnekkige angstgedachten. 

 

Gedachten veranderen

Onze hersenen lijken gemaakt te zijn om aandacht te geven aan negatieve gedachten en gevoelens.  We kunnen daar bijzonder lang in blijven hangen. Het kost wat tijd en moeite maar het positieve is dat je angstgedachten voor paardrijden kan veranderen. Een waardevolle oefening is om elke dag iets op te schrijven dat met paardrijden te maken heeft waar je dankbaar voor bent.  Dankbaarheid geeft een enorme boost voor je geluk, gezondheid en welzijn. Daarnaast kun je met je partner of paardenvrienden praten over leuke gebeurtenissen met je paard van die dag. Op die manier her-programmeer je je hersenen om aandacht te geven aan wat je leuk vindt aan paardrijden in plaats van alleen maar angst en stress te blijven voelen.

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Volg mij

Schrijf je in bij Vrij Paardrijden Hippisch Therapeut

* indicates required